Stress symptomen

Stress symptomen

De symptomen van stress kunnen bij iedereen anders zijn. De een heeft meer last van lichamelijke klachten, terwijl de ander het eerder ervaart op geestelijke en emotionele vlak. Stress heeft dus invloed op uw fysieke gesteldheid én uw humeur.

De meest voorkomende klachten bij stress:

  • Hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Hoge bloeddruk
  • Haaruitval
  • Hartkloppingen
  • Oorsuizen
  • Huiduitslag

Ook kun je last hebben van een gebrek aan energie, weinig of juist veel eetlust en duizeligheid.

Hoofdpijn:

Stress en spanningshoofdpijn worden vaak aan elkaar verbonden. Er is nog weinig wetenschappelijk bewijs voor de relatie tussen spanningshoofdpijn en stress.

Wat we weten over spanningshoofdpijn is, dat het een zeurend en dof gevoel is die vaak begint aan de zijkanten van het hoofd. Soms kan het ook aanvoelen of je een soort band voelt om het hoofd. Naast spanningshoofdpijn kun je ook nekpijn ervaren, dit komt, omdat spanningshoofdpijn uitstraalt naar de nek. Als je hoofdpijn ervaart aan het voorhoofd is dit vaak geen spanningshoofdpijn, maar dit zou eerder een voorteken kunnen zijn van een ontsteking aan de voorholtes.

Buikpijn:

Stress verschijnt in periodes als je te veel aan je hoofd hebt of als je erg druk bent.

Wanneer je lichaam stress ervaart maakt je lichaam stresshormonen aan. Normaal gesproken was deze functie er om je lichaam klaar te maken om te vechten of te vluchten.

Het kan ook voorkomen dat stresshormonen worden aangemaakt zonder functioneel te zijn. Dit komt, omdat stress tegenwoordig ook in andere situatie optreedt. De stresshormonen kunnen hierdoor andere functies in het lichaam verstoren. Het stresshormoon noradrenaline kan direct effect hebben op maag en darmen. Dit stresshormoon zorgt namelijk voor een tragere spijsvertering. Heel veel mensen krijgen bij periodes van stress last van hun buik.

Tips bij buikpijn door stress:

  • Doe regelmatig ontspanningsoefeningen
  • Matig drankjes die cafeïne bevatten
  • Neem pauzes

Hoge bloeddruk:

Heel veel mensen weten niet dat stress een grote invloed heeft op je bloeddruk. Een hoge bloeddruk kan extra gevaarlijk zijn door stress. Meestal geeft een hoge bloeddruk ook geen klachten, daardoor is dit extra gevaarlijk. Als je langdurige stress ervaart kun je toch wat klachten krijgen, zoals:

  • Wazig zien
  • Misselijk
  • Kortademigheid
  • Gebrek aan energie

We hebben 5 tips voor je die kunnen helpen bij een hoge bloeddruk door stress:

  • Beweeg regelmatig
  • Neem voldoende slaap
  • Zorg voor ontspanningsmomenten
  • Gezonde voeding

Haaruitval:

Bij stress vindt er ook veel haaruitval plaats. Bij stress komen ook de stresshormonen cortisol en adrenaline vrij. Door deze hormonen worden de eiwitten in de haren aangetast, hierdoor loopt het melkzuur op, waardoor de haren sneller uitvallen omdat ze zwakker worden.

Je kunt dit merken aan je haar:

  • Je haar groeit minder dan voorheen
  • Je haar heeft minder volume
  • Je haarscheiding wordt breder

Tips bij haarverlies:

  • Neem Biotine supplementen en ijzer
  • Omega 3-vetzuren
  • Kies voor een milde shampoo en conditioner

Hartkloppingen:

Hartkloppingen bij stress kunnen heel beangstigend zijn, maar inde meeste gevallen is er niks aan de hand. Het kan voorkomen dat je hart sneller gaat kloppen of onregelmatig klopt. Meestal geven hartkloppingen een signaal dat je te lang bent doorgegaan. Hartkloppingen is een normale reactie op het lichaam het kan komen door bepaalde prikkels. Hartkloppingen kunnen ontstaan door:

  • Te hoge ademhaling
  • Stress en te veel emoties
  • Drankjes met te veel cafeïne
  • Te weinig aan magnesium

Oorsuizen:

Stress is een bekende veroorzaker van tinnitus. Door het te veel opbouwen van overdruk in het binnenoor kan er tinnitus ontstaan. Oorsuizen komen vanuit de hersenen. Het probleem van oorsuizen zit dus niet in onze oren, maar in de hersenen. Bij stress kun je er snel mee leren omgaan of er zelfs voor zorgen dat het geheel verdwijnt.

Hoe kun je oorsuizen verminderen:
  • Stop stress
  • Probeer niet te focussen op het geluid
  • Zoek afleiding (wandelen, sport en hobby)
  • Zoek een ander geluid om de tinnitus te overstemmen
  • Zorg voor goede voeding, beweging en ontspanning
  • Laat stimulerende middelen staan (koffie, nicotine en alcohol)

Huiduitslag

Iedereen ervaart stress, sommige in meer maten en andere in mindere maten. Stress die aanhoudt kan effect hebben op de huid. Sommige mensen krijgen door de huiduitslag juist meer stress. Als je weet dat je huiduitslag door stress veroorzaakt wordt, is er geen reden tot bezorgdheid. Vaak kun je de huiduitslag goed bestrijden met zalfjes.

Welke huiduitslag kun je krijgen bij stress?

  • Koortslip
  • Droge, rode en schilferige huid
  • Acne
  • Je gezichtsvorm kan veranderen
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *